Har du husket at klæde dit social media-team på til ferien?
** Dette indlæg blev oprindeligt skrevet og udgivet d. 4. december 2017 på bureauet Borreskov Kommunikations blog, da jeg var ansat der. Blogindlægget findes ikke længere på BK’s blog i sit oprindelige format, men da pointerne stadig er gyldige, deler jeg dem her. ***
Vi nærmer os den søde juletid, og mange kontorer lukker stille og roligt ned for i år.
Arbejder du med sociale medier, ved du, at det samme ikke gør sig gældende online. Facebook, InstaKlgram og alle de andre platforme sover aldrig – og dine følgere forventer det samme af dig.
Hvis du tager din virksomheds sociale medier seriøst (og selvfølgelig gør du det!), er du altså nødt til at have en plan, hvordan du tackler ferietiden.
Læs med og udrust dig!
Vælg dit ferie-content med omhu
Når ferien nærmer sig, er det godt at tænke en ekstra gang over, hvad der skal serveres til dine følgere i nyhedsstrømmen.
I en periode med lav bemanding er det ikke særligt praktisk at udkomme med nyheder eller holdninger, der normalt kræver hele teamets opmærksomhed. Hold dig i stedet til de emner, der efter din erfaring skaber en positiv stemning i kommentarfeltet og omkring dit brand.
Omvendt skal du selvfølgelig heller ikke kede folk ihjel med ligegyldigt pauseklovneri.
Find den passende middelvej mellem shitstormpotentiale og agurketidstendens.
Sørg for at have styr på hvem og hvad
Uanset hvad du vælger at publicere, vil det stadig være nødvendigt at holde øje med dine sociale medier.
Her er det vigtigt at have en klar aftale om, hvordan henvendelser og uventede situationer skal håndteres.
Hvilke spørgsmål skal besvares med det samme, og hvilke kan vente lidt? Og ikke mindst – hvem tager den beslutning?
Hvis det er en ferieafløser, der skal dække ind for en kollega, er det vigtigt, at han eller hun er briefet tilstrækkeligt om opgaven. Samtidigt bør det være muligt at kunne komme i kontakt med en af de daglige ansvarlige, hvis det hele brænder på.
Ellers risikerer du at sætte vikaren i en frustrerende situation, hvor afløseren enten må famle sig blindt frem eller give op på at løse opgaven. Ingen af delene gavner nogen.
Hvis du stræber efter, at alle henvendelser skal besvares med det samme, kan et autosvar være en god løsning.
Husk dog, at et autosvar ikke kan stå i stedet for et rigtigt svar. Brug autosvaret som en forventningsafstemning: Vis kunden, at I tager henvendelser seriøst, men at ferien gør, at svartiden er længere end normalt. På den måde bliver det en positiv oplevelse, hvis I alligevel får besvaret spørgsmål hurtigt.
Lad dine kolleger holde fri
Der er ingen, der synes, det er sjovt aldrig at have fri. Giv folk lov til at holde en ordentlig ferie. Sørg for at lave en ferieplan, hvor alle har mulighed for at trække sig tilbage i familiens skød og slappe helt af. Det giver friskere medarbejdere, når hverdagen melder sig igen.
** Dette indlæg blev oprindeligt skrevet og udgivet d. 4. december 2017 på bureauet Borreskov Kommunikations blog, da jeg var ansat der. Blogindlægget findes ikke længere på BK’s blog i sit oprindelige format, men da pointerne stadig er gyldige, deler jeg dem her. ***
0 Kommentarer