Det handler om virksomheden i jobansøgningen, ikke dig
“Dit CV er bagudskuende, mens ansøgningen skal pege fremad” er et af de mange råd, jeg fik i min tid som ledig.
“Dit CV handler om dig, men ansøgningen handler om virksomheden,” er en anden forklaring, jeg har fået på distinktionen mellem de to papirer.
I et andet blogindlæg har jeg vist eksempler på, hvordan jeg har grebet CV’et an. Jeg har også tidligere delt den metode, jeg bruger, når jobansøgningen skal skrives.
Nu vil jeg dykke dybere ned i, hvordan du får ansøgningen til at pege fremad og handle om virksomheden.
Her kommer derfor de taktikker, der har fungeret for mig i min jobsøgning.
Fokusér mere på påstand end belæg
Første taktik var jeg også inde på i mit tidligere indlæg om jobansøgningen. Der introducerede jeg en modificeret udgave af Toulmins argumentationsmodel som et godt skriveværktøj.
Kort opsummeret handler det om at bygge din ansøgning op, så du bruger dine nuværende kompetencer som belæg for, at du lever op til virksomhedens krav og forventninger (din påstand):
Som modellen her viser, er det jobbets opgaver og krav samt virksomhedens værdier og forventninger, der peger fremad.
Når du skriver din ansøgning, skal du derfor sørge for, at alt, du nævner, har relevans for din kommende arbejdsgiver.
Begræns de lange afsnit om, hvor cool din tidligere/nuværende stilling er, og længere fortællinger om, hvilke resultater og mål du har været ansvarlig for.
Dine kvalifikationer og resultater er vigtige, men de hører til i CV’et, der jo handler om dig.
I ansøgningen skal de koges ned til et skarpt koncentrat, så det er 100 % klart: Jeg kan bidrage med X (erfaring/kvalifikation/kompetence), derfor er jeg den perfekte til at varetage Y (opgave/ansvarsområde/forventning).
Brug samme ord og fagtermer
Arbejdsgivere leder efter en kandidat, der passer ind på jeres arbejdsplads. Et vigtigt udgangspunkt for mig har derfor altid været at bruge deres sprog.
Det kan gøres på mange måder. Den letteste er, som nævnt, at hele tiden henvise til krav og forventninger i jobansøgninger.
Måske endda bruge præcis deres ord for sagerne. Beskriver de eksempelvis rollen således:
“Du styrer projektet fra dit skrivebord, men er også synlig i ”marken” for at følge projektet tæt på.”
Så er der intet i vejen for, at du også adopterer synlig i “marken”-metaforen – eller en variation af den, så det ikke bliver et direkte kopi af deres tekst.
Det viser, at du har læst ansøgningen, og det føles mindre som en standardansøgning, der kunne være blevet sendt til en hvilken som helst virksomhed.
En vigtig ting er at være opmærksom på, hvor fag-fagligt du skal skrive.
Hvis du kommer fra en akademisk baggrund eller har arbejdet inden for et specialiseret felt, har du arvet en række begreber og fagtermer, der virker naturlige for dig.
Når du skriver ansøgningen, skal du spørge dig selv: Er disse ord også naturlige for min kommende arbejdsgiver?
Eksempel 1:
I et tidligere job arbejdede jeg i et social media marketing bureau. Her var engagement rate, Lookalike Audiences, CTA, CTR og lignende en naturlig del af hverdagen.
Lad os sige, at nu jeg leder efter en ny stilling som social media konsulent.
Denne gang går jeg ikke efter et bureaujob, men i stedet en plads i et lille håndværkerfirma, hvor jeg bliver den første og eneste marketingmedarbejder.
Jeg skal sandsynligvis arbejde med opgaver, der ligner dem, jeg havde som konsulent. Men er det en god idé at fyre et væld af marketinglingo af, når jeg skriver til denne type virksomhed?
Næppe. De ord flyver over hovedet på min kommende chef.
Her bliver jeg nødt til at forklare mine kompetencer med et mindre specialiseret ordforråd.
Vil jeg omvendt tilbage til bureauverdenen? Ja, så er fagord mere end velkomne.
Det er vigtigt for mig at pointere, at det ikke handler om at henholdsvis “dumme dig selv ned” eller fylde din ansøgning med fancy termer.
Det handler om at finde balancen mellem at fremstå kompetent, samtidigt med at du viser, at du passer ind på arbejdspladsen.
Det nytter ikke at være smart i en fart, hvis det ikke er den type, de leder efter.
Vis din gejst og skriv dig ind i deres værdier
“Virksomheder ansætter mennesker, ikke CV’er” er måske en anden huskeregel, du har hørt.
Der er en grund til, at mange stilling bliver besat via netværk. At du bliver opfordret til at ringe på stillingsopslag. At der bliver brugt et væld af ressourcer på personlighedsprofiler i forbindelse med samtaler. Og at din kommende arbejdsgiver beder om referencer i slutningen af ansættelsesprocessen.
De vil sikre, at du passer ind i deres team.
I den gode ansøgning kommer du ikke uden om at vise, at du brænder for stillingen.
Hvis du er karrieremenneske, og du skal skrive ansøgningen til drømmejobbet, kommer det ofte af sig selv.
Er du derimod i gang med at søge et rugbrødsjob, der bare skal betale regningerne, være et skridt på karrierestigen eller blot tælle som en af de obligatoriske to ansøgninger per uge, du skal have afsted som ledig, kan det være mere udfordrende.
Et eksempel kunne måske være coronapoder.
Der er næppe mange, der søger det arbejde med en forestilling om at blive lang tid i jobbet – det er der (forhåbentlig) ikke behov eller mulighed for.
Hvordan viser man gejst, hvis livsdrømmen ikke er tage lyntests dagen lang?
Her gælder det om at tænke over, hvad der ligger i jobbet ud over den konkrete opgave. Eksempler kunne være:
- Er du samfundsinteresseret? Så kan du slå på din entusiasme for at bidrage til, at vores samfundshjul kan fortsætte med at køre under en pandemi.
- Har du ambitioner om et job inden for sundhedssektoren? Så sørg for at fortælle, hvor tilfredsstillende det ville være at få en smagsprøve på en snitflade af den.
- Nyder du arbejde med mennesker eller service? Forklar, hvor meget du ser frem til at tage godt imod alle de mennesker, der besøger testcentret.
- Drømmer du om et finde et job, hvor du er med udvikle processer? Nævn endelig, hvor spændende du synes, det vil være at varetage en hel ny funktion, der ikke har eksisteret før.
At brænde for en stilling behøver kort sagt ikke at handle om den konkrete opgave. Stil dig spørgsmål som: Hvilket højere formål bidrager dit arbejde til? Eller hvad lærer du i jobbet (stort som småt), som du synes, er interessant? Det er tit der, det er lettest at finde gejst for selv den mindste opgave.
Mission og vision giver dig et let springbræt
Synes du stadig, det er svært at vise, hvorfor du vil være en engageret medarbejder?
Besøg virksomhedens hjemmeside. Her finder du som regel en “Om”-sektion, hvor virksomheden har listet, hvilke værdier den bygger på.
Lad os være ærlige – det må vi godt – det er de færreste virksomheder, der ligger inde med særligt kontroversielle manifester eller slogans. Det er derfor sjældent svært at finde noget, man er enig i.
Lad virksomheden vide, at du er klar til at arbejde efter din arbejdsgivers værdisæt og bidrage til deres mission. Så viser du også, at du har sat dig lidt ind i, hvad virksomheden går op i.
Hvilke taktikker har fungeret for dig?
Det var mine tips.
Til sidst vil jeg gerne sige, at jeg – ligesom alle jobkonsulenter, du har mødt – ikke har den magiske trylleformular, der virker hver gang.
Har du tricks, jeg ikke har nævnt, er du derfor velkommen til at dele dem i kommentarfeltet.
0 Kommentarer