Gør din webtekst og blog mere læsevenlig – 3 råd

Udgivet af Marie Bisgaard

Regel nummer 1, hvis du vil opnå læsere på internettet, er at skabe godt indhold.

Content is King proklamerede Bill Gates allerede i 1996, og det gælder stadig i dag. Vi skal lave informerende, underholdende og værdiskabende webtekster, hvis folk skal følge med.

Lige i hælene på regel #1 befinder der sig dog den ganske væsentlige regel #2:

Dit indhold skal være let at forstå.

Her handler det i høj grad om læsevenlighed.
Der findes milliarder af andre, der har skrevet om det samme som dig. Din tekst bliver fravalgt, hvis den ikke er til at finde rundt i.

Jeg vil derfor give dig 3 råd til, hvordan du hjælper din webtekst eller blog lidt på vej.

1. L u f t  m e l l e m  a f s n i t

På internettet er der fart på.

De fleste af os har så travlt, at vi faktisk sjældent læser en tekst igennem. Vi søger efter relevans, og de fleste webtekster bliver kun skimmet overfladisk.

Det er en præmis, du må tage til efterretning – uanset hvor fantastiske, dine skriblerier er.Wall of webtekst

Den klassiske fejl er det såkaldte Wall of Text-syndrom.

Syndromet dækker over sider, hvor teksten fylder hele skærmen.
Ingen afsnit, ingen underoverskrifter – ingen luft. Teksten spærrer for budskabet.

Forfatteren har ikke taget mediet i betragtning, men behandler sin webtekst som en bog, papirartikel eller lignende. Hvis du vil have dine læsere med, må du tænke anderledes:

☛ Arbejd med korte afsnit (og luft mellem afsnit), så læseren let kan scanne sig frem til det, du har at byde på.

☛ Formulér underoverskrifter, der viser, hvilken information læseren finder i det følgende afsnit

☛ Fremhæv vigtige pointer, så de er lette at finde (eksempelvis med kursiv)

☛ Gør brug af billeder, video, punktopstillinger eller andet, der letter læseoplevelsen

2. Fjern komplicerede sætninger, der er så lange, at læseren mister både pusten og tråden og til sidst tror, at de aldrig får ende

Overskriften siger det hele.webtekster skal ikke være akademiske

Lange og kringlede sætninger er no-go, hvis din tekst skal være læsevenlig. Det gælder for alle tekster, men det er især vigtigt, når det kommer til webtekster.

Det er svært at skimme et website, hvis sætningerne er uoverskuelige.

Hvis du (ligesom jeg) er vant til obskure universitetstekster, kan det være en udfordring at slippe det højakademiske sprog. Her er et par konkrete ting, du kan arbejde med:

☛ Er din sætning mere end halvanden linje? Overvej, om den kan splittes til to sætninger, eller noget kan udelades.

☛ Undgå tunge forled. Sørg for, at verbum og subjekt optræder så tidligt som muligt i sætningen.

☛ Skriv kort, koncist og gennemskueligt. Her kan George Orwells regler hjælpe dig (se punkt 2).

3. Dig og mig og vi to

Dette råd er særligt rettet mod bloggere.

Blogginggenren er ofte karakteriseret ved at være talerør for mennesker til mennesker. Vi kan allesammen oprette en blog og dele vores råd og hobbier med alle, der gider læse med.

Bloggen er en uformel og interaktiv tekst, hvor blogger og læser går hånd i hånd. Hvis du vil indfange læser, er mit forslag at omfavne netop dette samtaleformat:

☛ Tiltal læser i 2. person. Der er kun én person, der læser ad gangen. Gør ham eller hende en del af teksten.

☛ Træd selv frem som et tilstedeværende “jeg”. Passive sætningskonstruktioner er lidt kedelige at læse og svære at engagere sig i.

Ellers vil jeg da bare opfordre til at være dig selv. Vær ikke bange for at komme med dine holdninger og tale med din egen stemme (se punkt 3 i dette blogindlæg).

Ja, det kan godt være, at der er andre, der er klogere, eller folk, der synes, du er latterlig.

Men holder du dig til en ordentlig og sober tone, er det deres problem – de kan jo bare springe over din blog og finde noget andet at bruge sin tid på.
Som Mr. Safety sang i en YouTube-video tilbage i 2007:

Vær dig selv i din webtekst og på din blog

 


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.