Hvad jobannoncer mangler, og Nik & Jay mestrer

Udgivet af Marie Bisgaard den

Kære HR-medarbejder.ih, jobannoncer

Gør du nok ud af jobannoncerne? Eller er du ligesom mange andre forfalden til at vælge de samme beskrivelser gang på gang?

Jobannoncen er en del af din virksomheds employer branding.

Det er ærgerligt, hvis jeres konkurrenter formår at sælge sig selv bedre i rekrutteringen af de gode medarbejdere.

I dette blogindlæg tager jeg derfor fat om 3 typiske formuleringer, alle jobsøgere uundgåeligt bliver trætte af at læse.

Jeg forklarer dig, hvad der er galt med disse vendninger – og giver dig autentiske eksempler på, hvad du kan erstatte dem med.

Afslutningsvis fortæller jeg dig, hvorfor jeg mener, at lige netop Nik & Jay kan inspirere dig til at skrive jobannoncer, din kommende kollega vil falde pladask for.

3 typiske floskler i jobannoncer

Det er næsten en kliché i sig selv, når jobsøgere brokker sig over jobannoncer.

Når du læser videre, håber jeg dog, at du opfatter mine råd som konstruktiv kritik, der blot er til for at gøre dig bedre.

Er du klar?

Kandidaten med de mange bolde i luften

Kan os starte med den ultimative klassiker. I min research til dette indlæg skulle jeg ikke lede længe efter efterlysninger på den gode jonglør.

Men hvad er det egentlig, der er galt?

Jo, ser du, når jobsøgere skanner en jobannonce, leder de efter konkrete oplysninger. Der bliver ofte sagt, at en ansøgning er et svar på jobannoncen.

I en ansøgning vil du gerne have, at jobsøger forklarer, hvorfor han er den rette til at løse de opgaver, jobbet, I tilbyder, indeholder.

Der er ingen årsag til, at du skal lave jobsøgningen en gætteleg. For at kunne beskrive problemet får du lige et “mange bolde i luften”-eksempel fra en rigtig jobannonce:

mange bolde i luften

Kan du gætte hvilken type job, dette punkt beskriver? Hvilke opgaver den kommende medarbejder skal jonglere rundt med?

Nej, vel?

De fleste af os er med på, at flosklen betyder, at kandidaten skal kunne holde styr på flere opgaver på én gang.

Men hvad en jobsøger virkelig har behov for at vide, er hvilke opgaver, hun skal løse, og hvordan de løses bedst. Indtil du har løftet sløret for det, er jonglør-punktet simpelthen tomme ord.

Følgende er 2 eksempler på, hvordan boldene i luften kan specificeres bare en lille smule:

alternativ til Jobannoncer uden bolde i luften

jobannonce uden bolde i luften

I eksempel 1 fortæller første punkt lidt om arbejdsmiljøet, jobsøgeren vil møde på arbejdspladsen. Det andet punkt forklarer, hvordan han eller hun skal håndtere arbejdet.

Eksempel 2 konkretiserer, omend kun en lille smule, hvilken type bolde der skal jongleres med.

Har du fanget den? Brug kun mange bolde i luften, hvis du søger en jonglør.

Den berømte teamplayer/holdspiller

Teamplayer/holdspiller-flosklen finder du i næsten alle jobannoncer. Her har du et af de mange eksempler:

teamplayeren i jobannoncer

Er der nu noget galt med at søge én, der kan finde ud af at samarbejde?

Selvfølgelig er der ikke det.

Men her er det, ikke-testen kan tages i brug. Er der egentlig nogen virksomhed, der IKKE ønsker en medarbejder, der bidrager med sin del til fællesskabet?

Nej, vel?

Igen handler det om at blive konkret.

Hvordan er man en god teamplayer på jeres arbejdsplads? Følgende eksempel giver lidt indsigt i, hvad der sker bag ved kulissen (klik på billedet, hvis du ikke kan læse teksten ordentligt):

Holdspiller i et lille firma - jobannonce

Denne virksomhed efterlyser ikke bare en hvem-som-helst.

De forklarer, hvorfor evnen til at samarbejde er essentiel på netop denne arbejdsplads. Og hvad god “holdånd” indebærer (dog med lidt halvvage adjektiver. Men vi kan jo ikke få alt).

Så hvis vi endelig skal blive i den klichéfyldte sportsterminologi:

Forklar jobsøger, hvilken position på banen han skal udfylde – ikke blot at han skal bidrage til holdet (oversæt selv til arbejdsmarkedtermer – hvis du kan!).

Den dynamiske virksomhed

Dette ord findes i alt for mange jobannoncer. Jeg har set det så ofte, at jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt du som HR-medarbejder har overvejet, hvad dynamisk betyder.

Slår du op i ordbogen på ordnet.dk får du følgende definition:

dynamisk - definition fra ordnet.dk

Nuvel; det kan da godt være, at din virksomhed er i rivende udvikling og ændrer sig dag for dag.

Men lad os tage et kig på ordets antonym. Statisk. Tror du, der er nogen virksomhed, der ville beskrive sig med på den måde?

Næppe.

Dynamisk er, som jeg ser det, et fyldord, der kun har til formål at få din virksomhed til at lyde spændende og fuld af liv.
Når jeg læser det, falder I desværre i den helt anden grøft:

Jeres kommunikation er nemlig kedelig og ideforladt – og slet ikke nyskabende og dynamisk.

Løsningen er igen at blive konkret. Hvad er det præcist, der sker af forandringer på arbejdspladsen?

Følgende eksempel kan du tage som lidt inspiration (igen skal der klikkes på billedet for bedre kvalitet):

dynamiske jobannoncer

Fortæl, hvilke spændende projekter I har gang i, som jeres kommende kollega bliver en del af. Det behøver ikke at handle om udenlandske eventyrer, små initiativer har også ret:

Har I indført et nyt it-program? Fremhæv det.

Har I lige fået en ny spændende kunde? Pral med det (i et rimeligt omfang, selvfølgelig).

Pointen er, at du viser, hvorfor der er fremtid i at arbejde i din virksomhed.

Kreativt sprogbrug er også freaking fucking fedt

Nu har jeg sendt dig ud for at undersøge din virksomhed, så du kan lave  konkrete, informative jobannoncer.

Så langt, så godt.

Hvad er det så, jeg mener, Nik & Jay kan hjælpe dig med?

Som overskriften antyder, handler det om kreativitet. Læs med her:

“Behøver ikke engang en seng, jeg hviler i mig selv” – Novembervej, Nik & Jay

“Der er en ting, jeg ikke fatter; det her land burde være i vater” – Kommer igen, Nik & Jay

“Jeg vil stadig ha’ dig med det hele som en hotdog” – Jeg vil ha’ dig for mig selv, Burhan G feat. Nik & Jay

“Det er kun hjertet, der er vigtigt for mig – som med artiskokker” – Udødelige, Nik & Jay

“Jeg føler mig som prikken over i’et – ovenpå” – Mod Solnedgangen, Nik & Jay

Hvad enten ovenstående får dig til at smile, grine, ryste på hovedet eller krumme tæer, så har du her en omgang sangtekster, der i dén grad ikke forfalder til klichéer eller flosker.

Tekster som disse er nogle, folk lægger mærke til og former en holdning om. Din jobannonce skal gerne have samme effekt på jobsøgere.

Når du skriver din jobannonce, kan du altså med fordel lade dig inspirere af Nik & Jays mod på sprogleg og puste lidt liv ind i de tørre punktopstillinger.

Mit forslag til dig er ikke, at du hopper 110 % med på Nik & Jay-vognen og giver den gas med alskens mystisk sproggøgleri.
Du skal have din virksomheds tone of voice in mente.

Faktum er blot, at jo mere du arbejder dig fri fra gængse floskler, jo skarpere bliver du på, hvad det er, du vil med det, du skriver.
Og således også skarpere på, hvilken kandidat du faktisk leder efter. Og det skader jo aldrig i ansættelsesprocessen.

De levende metaforer og anderledes formuleringer skaber samtidigt mere effektfulde billeder hos modtager.

Og når modtager forstår din jobannonce, får du også bedre jobansøgninger ind ad døren.

Der er altså fordele hele vejen rundt.

Jobannoncer tilsat Nik & Jay er godkendt

Et p.s. til jobsøgere

Selvom jeg revser HR-folkene her, skal os i den anden ende ikke pudse glorien alt for ren. Jobansøgninger behøver heller ikke være floskler.

Alle opfordringerne her kan ligeså let overføres til jobansøgningen.


0 Kommentarer

Skriv et svar

Profilbillede pladsholder

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.