Sådan får du det bedste samarbejde med din korrekturlæser

Udgivet af Marie Bisgaard

De seneste uger har for mig budt på to vidt forskellige korrekturforløb. Ét, hvor alt kørte på skinner, og ét, hvor samarbejdet kørte helt af sporet.

Det sidstnævnte forløb er noget, der ærger mig, og noget, jeg gerne vil undgå i fremtiden.

I dette blogindlæg har jeg derfor skitseret en række aftaler, der kan være med til at skabe et godt samarbejde mellem en korrekturlæser og kunde.

Læs med, og bliv klogere på, hvordan du kan sikre et godt korrekturforløb for dine tekster.

Hav en klar aftale om, hvad korrekturlæsningen indebærer

Umiddelbart tænker du måske, at korrekturlæsning er lige ud af landevejen. Fejl skal opdages og rettes.

Tja, det er selvfølgelig rigtigt.

Men sprog er ikke ligesom tal – det findes ikke ét facit.

Nogle ord kan staves på forskellige måder. Nogle vendninger kan forkortes. Der findes to kommaregelsæt, du kan vælge imellem.

Måske har din virksomhed også nogle standarder. Skal begreber eksempelvis kursiveres? Hvordan skal citater markeres? Ect.

Hvis du har særlige ønsker til formatet, skal din korrekturlæser have det at vide.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg her på bloggen om det, jeg kalder de fire niveauer af feedback på tekster. Det tager udgangspunkt i akademiske opgaver, men princippet er det samme for andre tekster.

I hvor høj grad skal din korrekturlæser fungere som “blot” korrekturlæser, og hvor høj grad må han eller hun redigere i teksten for eksempelvis forbedre læsevenligheden?

Den aftale skal også være på plads.

Giv korrekturlæser mulighed for at kommentere på sine rettelser

Dette her er især vigtigt, hvis du giver din korrekturlæser lov til at redigere i teksten. Sætninger kan let ændre betydningsnuancer, hvis formuleringen ændres.

Her er det som korrekturlæser dejligt at kunne gøre opmærksom på ændringen, så du kan vurdere, om omskrivningen stadig indfanger den pointe, du gerne vil kommunikere.

Kommentarmuligheden er også praktisk, hvis din tekst handler om et kompliceret emne, som korrekturlæseren ikke har indsigt i.

På den måde kan du sikre, at teksten er korrekt – ikke kun i form, men også indholdsmæssigt.

Fastlæg en deadline BÅDE for korrekturlæser og dig selv

Til sidst er vi nået til det vigtigste – planlægning.

Uanset om du har behov for en gennemgribende sproglig redigering eller blot lidt grammatisk førstehjælp, er der én ting, der gør sig gældende:

Din korrekturlæser er ikke en robot.

Korrektur tager tid, og hvis du har en 60 siders lang tekst, kan du ikke forvente, at det bliver ordnet på nul komma fem.

Når du indleder et samarbejde med en korrekturlæser, skal det være klart, hvor mange sider (eller ord) der skal gennemlæses, og hvornår du skal have teksten tilbage.

Sørg også for at aftale en deadline for, hvornår du skal aflevere teksten til korrektur. Det nytter ikke, at du afleverer en halvfærdig kladde to minutter inden, at teksten skal publiceres.

Gør dig selv en tjeneste at lave et realistisk skema for jer begge.

Så kan korrekturlæseren afsætte den nødvendige tid til gennemlæsningen, så du får det bedste resultat i sidste ende!

 

 

Har du behov for et par ekstra øjne på dine tekster? Kontakt mig, så kan vi planlægge et godt forløb sammen.

Kategorier: Lingvistik