Perfektionisten på jobmarkedet – tips til selvtillidsboosts

Udgivet af Marie Bisgaard

Dette blogindlæg er dedikeret til alle nye (og erfarne) personer på jobmarkedet, der ikke helt stoler på sit eget værd. Jeg er selv lidt af en perfektionist, så det med at tro på, at det jeg gør, faktisk er okay, kan godt være en udfordring engang imellem.

Men her er et udvalg af ting, der hjælper mig, når jeg falder i usikkerhedsfælden.

Øvelserne er både relevante, hvis du er i job eller ledig.

Lav en yay-mappe

Den letteste måde at blive forsikret om, at du er god nok, er at høre det fra nogen, der kender dig.
At skulle gå og søge bekræftelse hos alle omkring dig er dog næppe holdbart i længden.  Her er det, jeg kalder en Yay-mappe til gengæld en god løsning.

Yay-mappen er et sted, hvor du kan gemme den ros, du får i hverdagen – men som du normalt glemmer.

Det kan være den klassiske udtalelse fra en tidligere arbejdsplads. Feedback på en gammel eksamensopgave. Men også den korte sidebemærkning i mailen fra kollegaen.

Her er et lidt eksempler fra min samling.

Positive tilbagemeldinger

Sammenlign dig selv med dig selv

Roden til alle følelser af utilstrækkelighed: At sammenligne sig med mennesker omkring dig.

”Hun har bare fået det fedeste job…”
”Hvorfor er jeg ikke ligeså dygtig som ham?”
”Gid, jeg havde så let ved tingene som min kollega/tidligere medstuderende/veninde…”

Det er let at misunde andre for det, de kan. Der findes selvfølgelig personer, der er heldigere end andre. Som regel (især på sociale medier) er det bare kun succeserne, du ser.

Citatet everyone you meet is fighting a battle you know nothing about er meget relevant her. Du kender ikke til, hvad andre har været gennem for at nå til der, de er.

Så i virkeligheden giver det kun mening at sammenligne dig med dig selv.

Arbejder du for at nå i mål med det, du vil? Er du klogere i dag, end du var i går? Hvad vil du gerne blive bedre til?

Dét er spørgsmål, du faktisk kan handle på.

>> Læs 5 ting jeg lærte ved at være nyuddannet på dagpenge << 

Find kilder til ny viden – men kun i begrænsede mængder

Hvis du kigger på dig selv frem for andre, bliver det også lettere at finde ud af, hvor du gerne vil forbedre dig.

Er der fx kompetencer, du føler, du mangler? Så spørg chefen, om der er mulighed for at få bevilliget et kursus i det. Eller find viden online. Internettet er fyldt med tutorials, webinars, podcasts og deslige, der ligger og venter på dig.

Personligt er jeg dog også fan af Svend Brinkmanns Stå Fast-filosofi. Det at tænke realistisk og værdsætte de ting, du allerede har og kan.

Så stop selvudviklingen, når den stresser dig, mere end den gør godt. 😉

Pyt- og nej-knappen

Mange taler efterhånden om dem, men det gør dem ikke mindre vigtige.

Hvis du laver en fejl, er det vigtigste at lære at lade det passere. Øv, det gik ikke, som du forventede. Pyt, så gør du det anderledes næste gang. De fleste fejl er ikke værre, end at de kan rettes op på igen.

Nej-knappen – også kendt som nej-hatten – er også vigtig. Hvis der er noget, du ikke mener, du er klædt godt nok på til, føler dig tilpas med eller har tid til, må du sige fra.

Det er sværere end som så, når du gerne vil gøre dit bedste.

Men når du har lært det, bliver det lettere at sige ja til alt det, du er rigtig god til og glad for!