Fortællingen tiltrækker kunder – fra ROI til ROM
Er du marketingsmand eller -kvinde har du sikkert skiftet bekendtskab med målingsenheden ROI, Return on Investment.
ROI er kort fortalt en måde at måle effekten af sine marketingstiltag. Du sætter dine investeringer i marketingstiltag op i mod udbyttet og evaluerer via det hvilke tiltag, der er mest indbringende.
På den måde kan du bestemme hvilke initiativer, der er værd at satse på i fremtiden.
Effektmålinger som dette er selvfølgelig relevante at lave. Det nytter ikke noget at poste pengene i en masse uholdbare krumspring.
I dette blogindlæg vil jeg sætte fokus på et andet aspekt, der også er relevant at evaluere på, når du arbejder med marketingsstrategi.
Din virksomheds fortælling. Eller ROM – Return On Meaning.
Det er ikke et begreb, jeg har fundet på. Det er til gengæld ét, der giver mening på flere forskellige niveauer.
De kloge forbrugere
Vi lever i dag i en tid, hvor der er hård konkurrence om kunderne. Som dansk virksomhed konkurrerer du ikke blot imod andre danske virksomheder.
Der findes nemlig slet ikke noget selvstændigt dansk marked. Internettet har nemlig gjort at vi ligeså vel kan købe i udlandet som i Danmark.
Vi kan eksempelvis vælge at bestille en bog på Amazon, hvis vi ikke mener, at den lokale boghandel leverer varen.
Det er findes således kun ét marked. Det globale marked.
Men internettet øger ikke kun presset fra konkurrenterne. Det skaber også mere kræsne og kloge kunder.
Internettet er nemlig på forbrugernes side. En sælger kan ikke længere komme med halvtomme salgstaler om sine fantastiske produkter.
Før en kunde køber, har han eller hun nemlig allerede googlet alt, hvad der er værd at vide om emnet – og hvilke alternativer, der findes til din forretning.
Det er derfor ikke muligt at vinde udelukkende på pris, gratis fragt, unikke produkter, brugervenlighed eller andre serviceydelser.
Det er selvsagt noget, du skal arbejde for at tilbyde. Men det er områder, alle de andre konkurrenter også let kan indtage.
Det er derfor her, fortællingen kommer ind i billedet.
Vind dem over med FORTÆLLINGEN
Hvis kunderne skal vælge dig, har de behov for at føle en tilknytning til jeres brand.
Hvorfor vælger folk at købe dyre Apple-produkter? Da ikke på grund af den gode pris!
Nej, det handler om signalværdi og holdninger.
Målgrupper kan ikke længere måles i tal. En 13 årig dreng og en 32 årig kvinde er ikke ens demografisk set – men derfor kan de sagtens begge være inkarerede Apple-fans.
Værdier og holdninger er nemlig noget, der er tilknyttet personligheden, ikke alder eller køn.
Du skal derfor i gang med at lytte til, hvad dine målgruppe interesserer sig for, og undersøge deres vaner.
Hvordan passer du ind i deres liv?
Det er her, Simon Sineks Start with Why bliver relevant.
Hvad er det særlige ved jer? Hvilke værdier står I for, som jeres kunder deler?
Det er den fortælling, du skal i gang med at udvikle og vise frem. Du skal pudse spejlet rent, så kunderne kan se sine holdninger afspejlet i jeres værdisæt.
På den måde får du ikke kun ROI, men også ROM: Return On Meaning.
Note: Jeg blev inspireret til dette blogindlæg, efter jeg deltog i Online Succes Summit og U Communicates morgenmøde om Målgrupper og Mening i sidste uge. Det er begge arrangementer, der er værd at læse mere om.
0 Kommentarer